Kepuasan Kerja Karyawan Pada UMKM : Perspektif Manajemen Rantai Pasok
DOI:
https://doi.org/10.31004/riggs.v4i2.641Keywords:
Supply chain management, job satisfaction, information sharing, management leadership, customer engagement, supplier engagementAbstract
The purpose of this study is to look at how elements of supply chain management, such as information sharing, management leadership, customer engagement, and supplier engagement, impact employee job satisfaction in micro, small, and medium enterprises (MSMEs) in Ambon City. Data was collected through questionnaires that were distributed to owners, managers, and employees of MSMEs in the culinary and handicraft sectors. Quantitative approaches and the Partial Least Square (PLS) method were used to collect data. The results of the analysis show that management leadership and customer engagement have a positive and significant effect on employee job satisfaction. In contrast, sharing information, while having a positive effect, does not have a significant impact; Supplier involvement has a negative and insignificant effect. The results show that to improve job satisfaction, internal communication and supply chain integration must be improved, as well as more participatory leadership and more responsive relationships with customers. In an effort to improve employee welfare and the competitiveness of MSMEs in Ambon, this study provides practical implications for MSME managers and other stakeholders
Downloads
References
Daeli, H. P. D., Amzul, T. A. A., Purnomo, S. Y., Gunawan, L., Prihatni, A., & Gunawan, L. (2024). Pengaruh kepemimpinan transformasional, budaya organisasi, dan motivasi kerja terhadap kinerja karyawan di perusahaan manufaktur. Jurnal Tadbir Peradaban, 4(2), 404–419.
Dewi, L. I. W., Hilendri, B. A., & Kartikasari, N. (2022). Faktor-faktor yang Memengaruhi Digitalisasi Informasi Akuntansi pada UMKM di Kota Mataram: Factors Influencing the Digitization of Accounting Information on MSMEs in Mataram City. Riset, Ekonomi, Akuntansi Dan Perpajakan (Rekan), 3(2), 121–136.
Evi, T., & Rachbini, W. (2023). Partial Least Squares (Teori Dan Praktek). CV. AA. Rizky.
Ghozali. (2018). Structural Equation Modeling Konsep dan Aplikasi dengan Program Amos. In Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan. UNDIP.
Iman, N., & Nitawati, E. Y. (2024). Pendampingan Kelompok UMKM Binaan Dalam Meningkatkan Kualitas Layanan Pelanggan Melalui Implementasi Manajemen Pelayanan Surabaya Timur. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(6), 692–699.
Kohar, N., Sofyanty, D., Hasibuan, S., & Suntoro, B. (2025). Pengukuran Kuantitas dan Kualitas Penerapan Konsep Kampus Hijau. Jurnal Administrasi Kantor, 13, 69–85.
Latuconsina, Z., Hiariey, H., Attamimi, R., & Christianty, R. (2022). Pengaruh Manajemen Mutu Terpadu Dan Gaya Kepemimpinan Terhadap Kinerja Keuangan Perbankan Syariah Di Kota Ambon. Management Studies and Entrepreneurship Journal (MSEJ), 3(5), 2898–2907.
Lestari, E. R. (2019). Manajemen inovasi: Upaya meraih keunggulan kompetitif. Universitas Brawijaya Press.
Nisa, F. Z., Wati, S. F. A., Rahmadani, A., Setiawan, A. D., & Sekti, M. P. (2023). STUDI LITERATUR: STRATEGI DAN TANTANGAN DALAM PENERAPAN SUPPLY CHAIN MANAGEMENT. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Dan Sistem Informasi, 3(1), 21–33.
Prameswari, H. L. K., & Setiawan, S. (2024). Peningkatan Kualitas Pelatihan Karawitan Pada Komunitas Teras Budaya Melalui Pendekatan Manajemen Partisipatif. Komitmen: Jurnal Ilmiah Manajemen, 5(1), 54–68.
Pugu, M. R., Riyanto, S., & Haryadi, R. N. (2024). Metodologi Penelitian; Konsep, Strategi, dan Aplikasi. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Rahmadani, L., Putri, R. D., & Defitri, S. Y. (2025). Pengaruh Persepsi Kemanfaatan, Risiko, Efektifitas Terhadap Minat Menggunakan Fintech Sebagai Alat Pembayaran Pada Cafe dan Resto di Kota Solok. Jurnal Ilmiah Raflesia Akuntansi, 11(1), 387–407.
Sari, M. I. (2023). Pengaruh Berbagi Informasi, Kepercayaan, Hubungan Jangka Panjang, Kolaborasi terhadap Kinerja Rantai Pasok Manajemen (Studi pada UMKM Toko Retail Bahan Bangunan di Pangkalan Bun, Kalimantan Tengah). Universitas Islam Indonesia.
Sastradinata, B. L. N. (2024). Strategi UMKM dan bisnis kreatif. Bumi Aksara.
Sholihin, M., & Ratmono, D. (2021). Analisis SEM-PLS dengan WarpPLS 7.0 untuk hubungan nonlinier dalam penelitian sosial dan bisnis. Penerbit Andi.
Simanjuntak, L. F., Hasugian, A. B., Hutagalung, S. L. B., Sitanggang, C. B., Pinem, D. A., & Anggiani, E. (2025). MANAJEMEN RANTAI PASOK BERKELANJUTAN DALAM INDUSTRI MAKANAN: STUDI LITERATUR TENTANG PRAKTIK DAN TANTANGAN. Jurnal Rumpun Manajemen Dan Ekonomi, 2(2), 186–197.
Tjiptono, F. (2022). Service Management: Mewujudkan layanan prima edisi 4. Penerbit Andi.
Tjokro, C. imelda, & Sandanafu, S. P. (2017). Pengaruh Sistem Pengendalian Manajemen terhadap Kinerja Perusahaan dengan Teknologi Informasi sebagai Pemoderasi(Studi Pada UMKM sektor Kuliner di Kota Ambon). Jurnal Maneksi, 6(2), 1–6. https://doi.org/10.31959/jm.v6i2.14
Ulum, M. C., & Anggaini, N. L. V. (2020). Community empowerment: teori dan praktik pemberdayaan komunitas. Universitas Brawijaya Press.
Wahyudi, A., Assyamiri, M. B. T., Al Aluf, W., Fadhillah, M. R., Yolanda, S., & Anshori, M. I. (2023). Dampak transformasi era digital terhadap manajemen sumber daya manusia. Jurnal Bintang Manajemen, 1(4), 99–111.
Waruwu, M., Puat, S. N., Utami, P. R., Yanti, E., & Rusydiana, M. (2025). Metode Penelitian Kuantitatif: Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(1), 917–932.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Zainuddin Latuconsina, Arsad Matdoan, Azis Laitupa, Glen Andre Yusuf T, Saleh Tutupoho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.