Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Online di Shopee pada Warga Desa Kuta Tengah Kabupaten Deli Serdang
DOI:
https://doi.org/10.31004/riggs.v4i3.2427Keywords:
Price (X1), Application Ease (X2), Purchase DecisionsAbstract
This study aims to analyze the influence of factors affecting online purchasing decisions on Shopee among residents of Kuta Tengah Village, Deli Serdang Regency. The research uses a quantitative approach to determine the extent of influence of independent variables on dependent variables. The total population of Kuta Tengah Village is 1,310 people. The data was obtained from the Village Secretary of Kuta Tengah, and the sampling technique used the Solvin formula, resulting in 93 respondents. Data analysis was conducted using SPSS 27 with multiple linear regression analysis to determine the influence of independent variables on dependent variables. The research results indicate that Price has a positive and significant influence on Purchase Decision. This is evident from the significant value (0.000) < 0.05. Application Ease has a positive and significant influence on Purchase Decision. This is evident from the significant value (0.000) < 0.05. Transaction Security has a positive and significant influence on Purchase Decision. This is evident from the significant value (0.000) < 0.05. Simultaneously, Price (X1) and Application Ease (X2) are significantly related to Purchase Decisions.
Downloads
References
Adhitya, Wisnu Rayhan. "Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Online Mahasiswa Di Kota Medan Pada Aplikasi Shopee." Accumulated Journal (Accounting And Management Research Edition) 3.2 (2022): 142-161.
Agustiningrum, Dian, And Anik Lestari Andjarwati. "Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan, Dan Keamanan Terhadap Keputusan Pembelian Di Marketplace." Jurnal Ilmu Manajemen 9.3 (2021): 896-906.
Al Idrus, Salim, and M. Ag MM. Kualitas Pelayanan dan Keputusan Pembelian: Konsep danTeori. Media Nusa Creative (MNC Publishing), 2021.
Alfifto. (2024). Statistika Penelitian: Konsep Dan Kasus. Medan: Uma Press.
Arfah, Yenni. Keputusan Pembelian Produk. Pt Inovasi Pratama Internasional, (2022)
Ariyanto, A., Bangun, R., Indillah, M. R. M., Trenggana, A. F. M., Sholihah, D. R., Ariyanti, M., ... & Bancin, J. B. B. (2023). Manajemen pemasaran.
Aswar, Nurul Fadilah. "Perilaku konsumen." Penerbit Tahta Media (2025).
Eliza, Eva. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Secara Online (Studi Kasus Pada Masyarakat Muslim Di Kabupaten Muaro Jambi). Diss. Universitas Jambi, 2022.
Fauzan, Muhammad Irsyad, And Sujana Sujana. "Pengaruh Kelengkapan Fitur Aplikasi, Kemudahan Transaksi, Dan Potongan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Tiket Bioskop Pada Aplikasi Tix Id." Jurnal Informatika Kesatuan 2.1 (2022): 1-14.
Ghozali, I. (2019). Aplikasi Analisis Multivariant Dengan Program Ibm Spss 23. Edisi Kedelapan. Semarang: Universitas Diponegoro.
Haque, Marissa Grace. "Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian." E-Mabis: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis 21.1 (2020): 31-38.
Hastuti, Maria Agatha Sri Wdyanti, And Muhammad Anasrulloh. "Pengaruh Promosi Terhadap Keputusan Pembelian." Jurnal Ilmiah Ecobuss 8.2 (2020): 99-102.
Ismail, Muhammad, Et Al. "Faktor Mempengaruhi Keputusan Pembelian Pada Online Marketplace Pada Mahasiswa Universitas Hasanuddin." Seiko: Journal Of Management & Business 5.1 (2022): 49-59.
Kotler Dan Armstrong. (2019). Principles Of Marketing. Jakarta.
Kotler Dan Keller. (2019). Manajemen Pemasaran (13th Ed.). Erlangga.
Martianto, Ishma Alfisa, Sri Setyo Iriani, And Andre Dwijanto Witjaksono. "Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian." Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (Mea) 7.3 (2023): 1370-1385.
Mulyadi, Mohammad Noorman. "Pengaruh Harga Terhadap Keputusan Pembelian Lapis Talas Kujang Bogor Untuk Keperluan Usaha Waralaba." (2022).
Naufal, Muhammad Dimas Djoyo, And Sari Nalurita. "Pengaruh Promosi Dan Kemudahan Penggunaan Aplikasi Terhadap Keputusan Pembelian Shopeefood Pada Mahasiswa Universitas Dirgantara Marsekal Suryadarma Jakarta." Jurnal Ilmiah M-Progress 13.1 (2023): 23-34.
Noviyanti, Iis, Denok Sunarsi, And Hadion Wijoyo. "Pengaruh Harga Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Pada Alfamart Cabang Cipondoh." Journal Of Economic, Management, Accounting And Technology 4.1 (2021): 43-54.
Pratiwi, Afrida, Dedi Junaedi, And Agung Prasetyo. "Pengaruh Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen." El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam 1.2 (2020): 150-160.
Salsabila, Hana Zahra, Susanto Susanto, And Lusia Tria Hatmanti Hutami. "Pengaruh Persepsi Risiko, Manfaat Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Keputusan Pembelian Online Pada Aplikasi Shopee." (2021).
Sari, Desi Permata. "Faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan pembelian, kualitas produk, harga kompetitif, lokasi (Literature Review Manajemen Pemasaran)." Jurnal Ilmu Manajemen Terapan 2.4 (2021): 524-533. Rohani, Efin, And Mella Sri Kencanawati. "Faktor Determinan Terhadap Keputusan Pembelian Di Marketplace Tokopedia Pada Mahasiswa Universitas Gunadarma Karawaci." Jurnal Akuntansi Dan Manajemen Bisnis 3.2 (2023): 49-58.
Sari, Rissa Mustika, And Prihartono Prihartono. "Pengaruh Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian." Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (Mea) 5.3 (2021): 1171-1184.
Septyadi, Muhammad Abdul Kohar, Mukhayati Salamah, And Siti Nujiyatillah. "Literature Review Keputusan Pembelian Dan Minat Beli Konsumen Pada Smartphone: Harga Dan Promosi." Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial 3.1 (2022): 301-313.
Simamora, Johansen Torang Mulia, Fachruddiansyah Muslim, And Hidayatul Arief. "Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Melalui Online Shop Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan 2020 Universitas Jambi." Journal On Teacher Education 5.4 (2024): 98-107.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syah, Nurul Hasanah, Isnaini Harahap, And Sri Sudiarti. "Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Melalui Online Shop Di Kota Medan." At-Tawassuth: Jurnal Ekonomi Islam 6.2 (2021): 213-237.
Tjiptono. (2019). Strategi Pemasaran Prinsip & Penerapan. Andy.
Wibowo, Imam. "Pengaruh Kepercayaan, Keamanan Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian." Jurnal Artikel 8.2 (2020): 10-20..
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lidya Br Sembiring , Eka Dewi Setia Tarigan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


















