Etika Bisnis Dalam Penanganan Data Pasien: Tanggung Jawab Rumah Sakit Gigi Dan Mulut Iik Bhakti Wiyata Kediri di Era Big Data

Authors

  • R. Handi Bramanto Universitas Sangga Buana
  • Nurhaeni Sikki Universitas Sangga Buana
  • Feti Rahmawati Universitas Sangga Buana
  • Rashell Puteri Khaneisya Universitas Sangga Buana
  • Apriliana Ayu Wulandari Universitas Sangga Buana

DOI:

https://doi.org/10.31004/riggs.v4i1.430

Keywords:

Business Ethics, Handling of Patient Data, Hospital Responsibility, IIK Bhakti, Wiyata Kediri Dental Hospital

Abstract

This study aims to explore business ethics in handling patient data at the IIK Bhakti Wiyata Dental Hospital in Kediri, especially in the context of the big data era. With the increasing use of information technology in the health sector, ethical challenges related to patient data privacy and security are becoming increasingly complex. The research method used is a qualitative approach, with data collection through in-depth interviews, observations, and document analysis. The results of the study indicate that the hospital has developed clear policies and procedures to protect patient data, including aspects of privacy protection and staff responsibilities. The implementation of good business ethics has been shown to have a positive impact on the quality of health services, with higher levels of patient satisfaction and increased trust in the institution. However, this study also identified several gaps, including the need for further research on the implementation of business ethics in the context of new technologies and the challenges faced in maintaining data confidentiality in the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambari, A., Sunarsih, E., & Minarti, M. (2023). Studi Literatur Tentang Peningkatan Manajemen Mutu Pelayanan Kesehatan Di Rumah Sakit Indonesia. Journal of Nursing and Public Health, 11(2), 318-330.

Andhani, A. Z., Ramalinda, D., Jayadi, Y. Y., Pramudianto, A., Rahayu, T., Sutisna, T.,

& Muchsam, Y. (2024). Dasar-Dasar Rekam Medis: Panduan Praktis untuk Pemula. Penerbit Kbm Indonesia.

Irawati, S. A. (2024). Perlindungan Hukum Bagi Pasien Dalam Keadaan Urgensi Di Rumah Sakit Patria IKKT: Analisis Terhadap Hak-Hak Pasien Dan Tanggung Jawab Pihak Medis. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 10(1), 153-166.

Laila, F. N. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan Pada Kepuasan Pasien Dan Konsekuensinya Terhadap Loyalitas di Rumah Sakit. Jurnal Kesehatan Ilmiah Indonesia (Indonesian Health Scientific Journal), 9(2).

Priscila, G., & Robin, P. (2021). Pengaisan Big Data & Dunia Kesehatan. Public Corner, 16(1), 37-57.

Ritonga, A. M., & Manurung, S. S. (2024). Edukasi Hukum Kesehatan untuk Peningkatan Kualitas Pelayanan di RSU IPI MEDAN. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 5(3), 3832-3835.

Riyanto, O. S., Fuad, F., & Chrisjanto, E. (2023). Pelayanan Kesehatan Yang Berkeadilan: Peran Tenaga Kesehatan Dalam Menjamin Hak Setiap Pasien. Juris Humanity: Jurnal Riset dan Kajian Hukum Hak Asasi Manusia, 2(2), 77-87.

Santoso, F. S., Ramadhani, P. A., Amnamuchlisah, D., & Purba, S. H. (2025). Transformasi Digital Dalam Sektor Kesehatan Kajian Literatur Untuk Mendukung Inovasi dan Efisiensi Layanan Kesehatan. Cindoku: Jurnal Keperawatan dan Ilmu Kesehatan, 2(1), 1-12.

Sinulingga, N. E., Kep, M., & Kep, S. (2025). Manajemen Rumah Sakit. Manajemen Rumah Sakit, 41.

Zharif, D. Z., Prasetyo, M. R. P., Abyan, M. A., & Suryanto, T. L. M. (2025). ETIKA DAN PRIVASI DALAM ERA KECERDASAN BUATAN DI RUMAH SAKIT: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 9(1), 1132-1138.

Downloads

Published

28-04-2025

How to Cite

[1]
R. H. Bramanto, N. Sikki, F. Rahmawati, R. P. Khaneisya, and A. A. Wulandari, “Etika Bisnis Dalam Penanganan Data Pasien: Tanggung Jawab Rumah Sakit Gigi Dan Mulut Iik Bhakti Wiyata Kediri di Era Big Data”, RIGGS, vol. 4, no. 1, pp. 390–396, Apr. 2025.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)